Om osMedarbejdereKarriereKontakt

Coachende lederstil

Vigtigt at skabe den gode relation til medarbejderne

Coaching og ledelse

I traditionel coaching er coachen en neutral facilitator. En leder kan ikke være neutral – en leder er leder hele tiden. Lederen er ansat til at lede og træffe beslutninger. Lederen har modsat en ekstern coach en række forskellige hensyn at tage til f.eks. omsætningsmål eller strategier.

Kan vi så bruge coaching til noget som ledere?
Demonstration at diagram - Coachende lederstil

”Den, der søger coaching
er i udgangspunktet
naturligt kreativ, ressourcestærk og hel”.

- Coachingens menneskesyn kogt ned til en Maggie terning inspireret af Co-Active Coaching.
Med det menes, at han eller hun er i stand til at finde sine egne svar, har uanede ressoucer – som coaching arbejder med at frigøre – og er hel. Hel refererer til, at en coach ikke har til hensigt at reparere noget, og at coachen arbejder med det hele menneske – følelser, det rationelle, det faglige og det private.

En coachende lederstil kræver færdigheder

For at lykkes med en coachende lederstil er det vigtigt, at du som leder skaber den gode relation til medarbejderne. Det forudsætter, at du starter med dig selv og er bevidst om din egen rolle som leder. Du skal være klar over, hvor den coachende tilgang kan bruges, og hvor den ikke duer.

Hvad enten du skal modtage eller udøve coaching, kræver det viden, træning samt et positivt menneskesyn. Du kan ikke bare læse dig til det. Som med alt andet er det nødvendigt at få erfaring med det, du har med at gøre.
En bunke papir om coachende lederstil
En gruppe mennesker

Et håndværk – øvelse gør mester

Du skal være i stand til at styre og målrette samtaler uden, at du som leder selv bliver styrende med din egen mening. Din mission er at gøre medarbejderen mere selvhjulpne og selvreflekterende.

Det kræver også, at du er i stand til at stille de gode processpørgsmål og mestrer andre coachingværktøjer.

Det gode spørgsmål kan positivt forstyrre medarbejderen til nye perspektiver, erkendelser og løsningsmuligheder. Måske lærer medarbejderen endda at stille sig selv gode spørgsmål, så han eller hun fremadrettet kan blive god til selv at finde løsninger eller lede sig selv mod mere nyttige og ønskede forholdemåder.

Så start med dig selv, lær håndværket og forsøg dig så med en coachende lederstil – hvis det er en stil, der passer til din måde at udøve ledelse på.
Se mere under coaching

"Menneskesyn, holdninger og tankesæt er bestemmende for, hvilke færdigheder og teknikker man bruger i en hjælperrolle"

- Sådan skriver Susann Gjerde i sin bog ”Coaching – hvad, hvorfor, hvordan”.

Erhvervsrådgivning

Vi giver dig 360° rådgivning. Du får det hele under det samme tag – og det er noget, vi ser som en stor styrke.
FÅ RÅDGIVNING NU
phone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram