Flere ejere & driftsfællesskaber
Når der er flere om at bestemme i en virksomhed, kræver det særligt fokus på samarbejde og kommunikation. Det er nødvendigt at have styr på rammerne for samarbejdet og på fordelingen af roller. Det er også vigtigt med gode rutiner i forhold til at træffe beslutninger nu, hvor der ikke kun er én beslutningertager.
”Vi giver jævnligt samarbejdet et eftersyn, fordi vi er opmærksomme på, hvor vigtigt det er at have fælles fodslag”
Anders & Line Vanggaard H. Pedersen
Hjulskov I/S, Jerslev i Nordjylland
Hvad er et eftersyn af samarbejdet
Når I booker tid til et eftersyn af jeres samarbejde, er det lige som et eftersyn på en bil. Der er en helt fast procedure, som I bliver guidet igennem. Bl.a. gøres der status for den foregående produktionsperiode, som f.eks. kan være 1 år. Der tales fremtid, og så indgår ejerne konkrete aftaler om hvem, der gør hvad og hvordan frem mod næste eftersyn.
Nogle vælger at have opfølgning på aftaler m.v. mellem de planlagte eftersyn, mens andre er selvkørende indtil næste eftersyn.
Fælles akilleshæl
Vi udfører eftersyn af samarbejder bestående af 2 eller flere partnere. Et sådant samarbejde kan have mange forskellige sammensætninger, men fælles for dem er, at de er klar over, at samarbejdet skal have opmærksomhed, fordi det er deres fælles firmas akilleshæl. De kan være verdensmestre i alt muligt andet, men fungerer samarbejdet ikke, når de ikke de mål, de har sat sig.
Der vil selvfølgelig være forskelligt fokus fra eftersyn til eftersyn alt efter samarbejdspartnernes sammensætning. Her er det igen som med et eftersyn på bilen. Mekanikeren kan sagtens lave service på forskellige bilmærker, fordi han har styr på, hvor enkeltdele sidder i de forskellige bilmærker og er trænet i hurtigt at indstille sig på det enkelte bilmærke.
Vigtigt at pleje samarbejdet
Flere og flere kommer regelmæssigt til os for at få et eftersyn af deres samarbejde. De er bevidste om, at det er vigtigt at pleje samarbejdet og sørge for, at små bump på vejen bliver drøftet igennem, så der ikke senere opstår revner i samarbejdet.
Forskellighed er en styrke
Når flere parter skal samarbejde, er der altid forskellighed i adfærd til stede. Det er vigtigt at have fokus på at udnytte forskellen og se hinandens styrker som et aktiv for samarbejdet frem for noget bøvl, man helst var foruden.
At se hinandens styrker kan lyde nemt og er også med ekstern assistance en overkommelig opgave. Der skal fuldt fokus på forskellighederne og betydningen af det for samarbejdet.
Der er brug for at bygge bro over forskelligheden. Denne bro skal i overført forstand være så solidt funderet, at den kan modstå mere end blot små skvulp i samarbejdet. Samtidig skal den også efterses og plejes, så den bliver ved med at være solid.
Trivsel i samarbejdet
Samtidig er de meget opmærksomme på at dyrke deres arbejdsfællesskab og sørge for hinandens trivsel. Parterne står ofte forskellige stedet i livet – på grund af alder, interesser, forudsætninger osv. Det bliver de under et sådant gennemsyn opmærksomme på, så de herefter kan tage højde for det, når der f.eks. skal træffes beslutninger.